Mennesker har omtrent 65,000 tanker om dagen, og 90 % av disse ble også tenkt dagen i forveien. Dette er en stor mengde tanker og når de kommer i veien for konsentrasjonen, så kan de bli riktig irriterende. Det samme gjelder hvis du er plaget av negative tanker, det er absolutt ikke bra å dyrke disse igjen og igjen. Her er noen tips til hvordan du kan få kontroll på tankene dine:

1. Legg merke til tankemønsteret ditt
Brukt litt tid på å kartlegge hvordan tankemønster du har. Hva tenker du på mest? Minner fra fortiden? Bekymringer om fremtiden? Hva er det egentlig som forstyrrer deg fra å være 100 % tilstede i øyeblikket? Legg spesielt merke til hvorfor disse tankene dukker opp og hva som utløser dem. Skriv gjerne alt ned i en bok.

2. Hva tenker du på i en samtale?
Dette er den beste måten til å finne ut av hvor tilstedeværende du er i øyeblikket. Hører du faktisk på hva personen foran deg sier, virkelig lytter? Eller er du opptatt med å tenke på andre ting, og finner på noe i farta når venninnen din lukker munnen? Flyr tankene dine av sted når du mottar informasjon? Hvorfor?

3. Prøv meditasjon
Den ultimate måten å komme i kontakt med tankene dine på skal visst være meditasjon. Sinnet og tankene dine kan enten være din bestevenn eller din værste fiende alt etter hvor mye kontroll du har på det. Forskning har til og med vist at hjernens aktivitet reduseres under meditasjon, og at man føler seg lykkeligere og mer tilfreds etterpå. Jeg har ikke prøvd meditasjon ordentlig selv, men jeg kunne gjerne tenke meg det. Enten ved å gå på kurs, surfe på youtube eller kjøpe en bok om temaet.

4. Sett av bekymringstid
Et smart triks for å få kontroll over bekymringstanker, er å sette av 10-15 minutter hver dag til å få kontroll på disse. Da kan du gjøre følgende: Neste gang du merker at du bekymrer deg eller grubler over noe, skal du legge merke til at bekymringstanken kommer, men ikke gå inn i den. Bare legg merke til hva tankene går ut på og si til deg selv at du skal ikke bekymre deg nå, men skal tenke på dette senere i bekymrings- eller grubletiden. Så lar du bare tanken gradvis forsvinne av seg selv. I ”bekymringstiden” skal du tenke på bekymringstankene og spørre deg selv hvor sant du tror det er at det du bekymrer deg for vil skje. Du kan skrive bekymringstankene ned og finne fem grunner til at det du bekymrer deg for vil skje, og fem grunner til at det ikke vil skje. Kanskje du vil bli litt forbauset over hvor fort du greier å flytte bekymringstankene til den faste bekymringstiden?

Har du kontroll over tankene dine eller blir du lett distrahert?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...